Thaleia
Menu
  • Wyznanie wiary
  • Biblia
  • Unitarianizm
  • Millenium
  • kondycjonalizm
  • video
Menu

Justyn Męczennik

Posted on 8 sierpnia, 201810 sierpnia, 2018 by admin

Justyn Męczennik urodził się ok. 100 r.n.e, został ścięty między 163 a 167 rokiem. Poniżej jego dwa świadectwa:

Spróbuję cię przekonać, skoro zrozumiałeś Pisma, że to, co mówię jest prawdą, że jest inny Bóg i Pan, poddany Stwórcy wszystkich rzeczy, który bywa też nazywany Aniołem, ponieważ ogłasza On ludziom to wszystko, co Stwórca wszystkich rzeczy – ponad którym nie ma innego Boga – pragnie im oznajmić”. – Justyn Męczennik, Dialog z Żydem Tryfonem, rozdz. 56, w opracowaniu ks. Jarosława Brylowskiego.

  Fragment pochodzi z polemiki Justyna z Żydem Tryfonem. Justyn napisał ją w pierwszej połowie II wieku. Choć z jego pism wynika przypisywanie Logosowi bardzo wysokiej pozycji (Pana i Boga), to jednak tchną one widocznym subordynacjonizmem, czego przykład mamy powyżej. Dodatkowo Justyn używa stwierdzenia, które dzisiejszemu trynitarianowi nie przeszłoby przez usta, nazywając Logosa „innym Bogiem” (heteros theos) niż Stwórca wszystkich rzeczy, a ponadto twierdząc, że poza owym Stwórcą (czyli Ojcem) „nie ma innego Boga”. Ta sama myśl Justyna podkreślona jest także w innej jego wypowiedzi:

„Powracając do Pism będę starał się was przekonać, że Ten o którym zostało powiedziane, iż ukazał się Abrahamowi, Jakubowi, Mojżeszowi i napisane, że jest drugim Bogiem od Boga Stwórcy wszechrzeczy, innym co do liczby, lecz nie co do myśli.” – Justyn Męczennik, Dialog z Żydem Tryfonem, redakcja: Krzysztof Trawkowski, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012, str 220.

  Widać więc wyraźnie, że dla Justyna Logos był innym Bogiem (heteros theos), różnym liczbowo od Boga – Stwórcy wszechrzeczy. Z punktu widzenia późniejszych ustaleń soborowych wypowiedzi Justyna są heretyckie, ponieważ w nauce o Trójcy Ojciec i Syn są liczbowo tym samym Bogiem. W Pismach Justyna zwraca także uwagę nazwanie Logosa Aniołem, co zdaniem niektórych badaczy uzasadnia twierdzenie o przypisywaniu przez Justyna Słowu natury archanielskiej. – Zob. przypis 185 oraz 186 w: Justyn Męczennik, Dialog z Żydem Tryfonem, redakcja: Krzysztof Trawkowski, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012, str 195. Justyn na podstawie Joz. 5:14 nazywa Logosa „wodzem naczelnym”, terminem stosowanym przez Żydów do archaniołów Michała, Gabriela i Rafała.

Najnowsze wpisy

  • Dia + genetivus – odpowiedź na kontrargumenty 10 stycznia, 2021
  • Grecka gramatyka a preegzystencja Bożego Syna 11 października, 2020
  • Książka »Jeden Bóg i jeden Pan« 13 września, 2020
  • Oddalenie od oblicza Pana 16 maja, 2020
  • Argument z moralności 19 kwietnia, 2020
  • Kondycjonalizm 18 kwietnia, 2020
  • Czym jest Duch Święty? 9 marca, 2020
  • O Trójcy rozważań kilka – Duch Święty 29 lutego, 2020
  • O Trójcy rozważań kilka – monoteizm 28 lutego, 2020
  • O Trójcy rozważań kilka – Jezus 27 lutego, 2020
© 2021 Thaleia | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme
Ta strona korzysta z ciasteczek do celów statystycznych. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Możesz określić zasady dostępu do ciasteczek w Twojej przeglądarce. ZgodaPolityka prywatności